بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۷/۰۸|
      تعداد بازدید: 1739
      دکتر داوری : فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب
      با مشارکت و میزبانی بانک تجارت و با حضور دکتر پور محمدی معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و تنی چند از مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانکهای دولتی و خصوصی کشور نخستین همایش اطلاع رسانی درباره فعالیت های مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک (فابا)برگزار شد.
       

      به گزارش روابط عمومی بانک تجارت در ابتدای این مراسم که در محل مجتمع رفاهی بانک تجارت برگزار شد دکتر داوری مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه فرهنگ سازی برای تغییر رفتارهای مصرف کنندگان خدمات بانکی یک فرآیند زمان بر و نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب است گفت: هماهنگ سازی فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بانکها در زمینه ترویج استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک علاوه بر کاهش هزینه ها به هم افزایی در اطلاع رسانی مناسب و موثر به مردم در این امر منجر خواهد شد.

      دکتر داوری تاکید کرد: در کنار اطلاع رسانی به مردم، کارکنان نظام بانکی در تمام رده های ارائه خدمات نیز باید از آموزش های مناسب و پیشرفته در زمینه بانکداری الکترونیک بهره گیرند تا علاوه بر داشتن تسلط کافی برای ارائه خدمات بتوانند پاسخگو و راهنمای خوبی برای مشتریان بانکها باشند.

      دکتر پورمحمدی معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی در امور بانک ها ، بیمه ها و شرکتهای دولتی نیز با یادآوری اهمیت بانکداری الکترونیک در توسعه اقتصادی کشور گفت: ارائه خدمات بانکی مناسب به مردم و حل مشکلات آنان نیازمند توسعه بسترهای لازم برای بانکداری الکترونیک است و شکل گیری کمیته بانکداری الکترونیک در وزارت امور اقتصاد و دارایی در راستای تحقق همین مهم صورت گرفته است. وی افزود: بسترسازی برای توسعه خدمات نوین الکترونیک به مردم ایجاب می نمود که همه بخش های نظام بانکی در فعالیت های کارگروه بانکداری الکترونیک وزارت اقتصاد مشارکت کند.

      دکتر پورمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت های این کارگروه در هفت بخش اصلی شامل شبکه و ارتباطات، بانکداری جامع (Core Banking) ، کارت و خدمات نوین ، آموزش و فرهنگ‌سازی ، بانک جامع مشتریان ، امنیت اطلاعات و اتوماسیون اتاق پایاپای متمرکز شده است گفت: خوشبختانه اقدامات اولیه برای طراحی Core Banking در همه بانک ها آغاز شده است و با تحقق این مهم امکان مدیریت کلیه تراکنش های نظام بانکی کشور بوجود خواهد آمد. همچنین به لطف تلاش های کمیته اتوماسیون اتاق پایاپای، انتقال لاشه ایران چک از مبادلات نظام بانکی حذف شده و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک یک مرکز مدرن برای انتقال اسناد تراکنش های بانکی بصورت کاملا الکترونیک ایجاد کنیم.  

      وی با اشاره به فعالیت کمیته فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک که مسئولیت آن را بانک تجارت بر عهده دارد گفت: این کمیته با انتشار مجلات ، ویژه نامه ها و اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی کشور نقش مهمی در آشناسازی مردم با مزایای استفاده از ابزارهای الکترونیک ایفاء کرده است. همچنین این انتظار وجود دارد که کمیته فرهنگ سازی و آموزش فعالیت خود را از حوزه بانکداری الکترونیک فراتر برده و سایر بخش های ارائه خدمات در نظام بانکی را نیز در برگیرد.

      معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هم اکنون بیش از 38 میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد که مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته این انتظار وجود دارد که تا پایان سال 88 این رقم به 72 میلیون رسیده و به سرانه یک کارت بانکی برای هر ایرانی دست پیدا کنیم . آقای پورمحمدی همچنین با اشاره به برنامه بانکها برای افزایش تعداد دستگاه های خودپرداز از 12 هزار در مقطع فعلی به 32 هزار در پایان سال 88 گفت: تعداد دستگاه های POS در کشور هم اینک به 600 هزار رسیده که ما امیدواریم با افزایش این دستگاه ها به 2 میلیون، تمام واحدهای اقتصادی که مبادلات پولی با مردم دارند به انجام تراکنش های الکترونیک روی بیاورند.

      معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تسهیل فرآیندهای انتقال پول بین بانکها بیشتر از گذشته در دستور کار وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی قرار گرفته است: ارائه خدمات سامانه ساتنا با حذف محدودیت حداقل مبلغ نقش قابل توجهی در کاهش استفاده از پول نقد و افزایش چشمگیر سرعت و امنیت انتقال وجه برای مردم خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه تحقق اهداف سند چشم انداز نیازمند افزایش مشارکت بخش خصوصی در تمام شئون اقتصاد کشور است خواستار استفاده بیشتر بانکها از ظرفیت های بخش خصوصی در توسعه خدمات الکترونیک شد.

      در آغاز این همایش "محمد ابراهیم مقدم" عضو هیات مدیره بانک تجارت و رئیس مرکز فابا گزارشی از فعالیت و برنامه های آتی این مرکز ارائه داد.

      شایان ذکر است با استفاده از امکانات ویدئو کنفرانس الکترونیک بانک تجارت ارتباط مستقیم میان این همایش و همایش های استانی مرکز فابا در سایر مناطق کشور برقرار شد. در همایش های های استانی مرکز فابا نیز علاوه بر مقامات سیاسی و اقتصادی استان ها ، مدیران شعب مناطق تمام بانکهای دولتی و خصوصی کشور حضور داشتند . در ادامه این مراسم از نویسندگان مقالات برگزیده فراخوان مقالات بانکداری الکترونیک تقدیر بعمل آمد.

      گفتنی است مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک (فابا) از سال گذشته به منظور هماهنگ سازی فعالیت های نظام بانکی در امر اطلاع رسانی و آموزش بانکداری الکترونیک آغاز به کار کرده است.