بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۲/۱۰|
      تعداد بازدید: 1533
      گام نخست در مسیر درست
      به عقیده عضو هیات مدیره بانک تجارت بانک های ایرانی نباید حرکت به سمت ایجاد سامانه های مبتنی بر core banking را بیش از این به تاخیر بیندازند، با این حال انتخاب و خرید نرم افزارها و سخت افزارها را با توجه دقیق به قابلیت انطباق پذیری و پیش بینی نیازهای آینده به انجام رسانند.
       

      طی سال های اخیر موضوع هماهنگ سازی سیستم های ارائه خدمات به مشتریان در بانک های ایرانی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و همه مدیران نظام بانکی در کشور بر این امر واقف شده اند که بدون استقرار یک سامانه نظام مند و یکپارچه امکان ارتقاء سطح خدمات به گونه ای موثر وجود ندارد. به نظر می رسد یکی از راه هایی که می تواند مسیر تحقق بانکداری جامع یا Core Banking را در ایران کوتاه کند آموزش است، به گونه ای که علاوه بر آشناساختن مدیران واحد های ستادی و اجرایی با مفاهیم و ضروریات اصلی موضوع ، راهکارهای عملی و آزموده شده در بانک های موفق دنیا به آنان انتقال یابد. در همین راستا بانک تجارت طی روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت سمینار تخصصی بانکداری الکترونیک و Core Banking را برگزار می کند.

      محمد ابراهیم مقدم رئیس کارگروه بانکداری الکترونیک وزارت امور اقتصادی و دارایی و عضو هیات مدیره بانک تجارت هدف اصلی از این برگزاری این همایش را فرهنگ سازی جهت توسعه پایدار بانکداری الکترونیک در کشور و آشنا نمودن مدیران و کارشناسان نظام بانکی با سامانه های جامع ارائه خدمات الکترونیک  (core banking)عنوان کرده و می گوید: ایجاد یک سامانه خدمات جامع بانکداری الکترونیک نیازمند شجاعت مدیریتی و شکیبایی در حصول نتایج است . در واقع تقبل هزینه ای است که در بلندمدت یک الزام ناگزیر بوده و منافع قابل توجهی برای بانکها به همراه دارد. طی سال های گذشته علیرغم تلاش های مدیران و کارشناسان نظام بانکی و هزینه های صرف شده ، اقدامات بانک ها در زمینه توسعه خدمات الکترونیک به حصول نتایج مطلوب نیانجامیده که مهمترین دلیل آن از نگاه ما فقدان استمرار، جزیره ای عمل کردن و عدم انتقال تجربیات و اطلاعات میان بانک ها بوده است.

      مقدم می افزاید: باید توجه داشته باشیم که ادامه وضعیت موجود دسترسی به آمارهای مطمئن و قابل اتکاء در امر استخراج نیازهای فوری تر مشتریان در دریافت خدمات الکترونیک را بسیار دشوار ساخته است، در حالی که در صورت ایجاد سامانه های مبتنی بر core banking می توان امکان پردازش اطلاعات مشتریان و چگونگی انجام تراکنش ها را بصورت لحظه ای در اختیار گرفت.

      رئیس کارگروه بانکداری الکترونیک وزارت اقتصاد می گوید: یکی از مهمترین نیازهای امروز نظام بانکی کشور تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع و مشترک برای پرهیز از دوباره کاری ها و صرف هزینه های سنگین جمع آوری اطلاعات است. ایجاد سامانه های اطلاعاتی متمرکز به گونه ای که اطلاعات بانک ها را به راحتی قابل ترجمه و اتصال به یکدیگر سازد در بهینه سازی فرآیندهای اعطای تسهیلات و تنظیم جهت گیری های ارائه خدمات بسیار مهم خواهد بود. البته نباید از نظر دور داشت که ایجاد چنین بانک های اطلاعاتی و نیز مراکز پردازش لحظه ای اطلاعات در سایر بخش های اقتصاد کشور نیز بسیار مهم است.

      به عقیده عضو هیات مدیره بانک تجارت بانک های ایرانی نباید حرکت به سمت ایجاد سامانه های مبتنی بر core banking را بیش از این به تاخیر بیندازند، با این حال انتخاب و خرید نرم افزارها و سخت افزارها را با توجه دقیق به قابلیت انطباق پذیری و پیش بینی نیازهای آینده به انجام رسانند و این نکته مهم را نیز مورد توجه قرار دهند که خدمات آتی شان باید برای مشتریان سایر بانک ها نیز قابل ارائه باشد و علاوه بر آن نباید در برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم های پردازش داده در بانک مرکزی و سایر بانکها با مشکل مواجه شود.

      مقدم با اشاره به اینکه رواج استفاده از کارت های خرید نشان از افزایش آگاهی و علاقه مردم نسبت به استفاده از ابزارهای مبتنی بر بانکداری الکترونیک دارد می گوید: آمار ها نشان می دهد تراکنش های الکترونیک طی سال 86 تقریبا به اندازه تمام سالهای پیش از آن رشد داشته است . این بسیار مهم است که مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنیم که حذف استفاده از پول فیزیکی در مبادلات اقتصادی به کاهش بسیاری از مشکلات و نارسایی های اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی در کشور منجر می شود و در این مسیر تجهیز بانک ها به سامانه های جامع ارائه خدمات الکترونیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

      رئیس کارگروه بانکداری الکترونیک وزارت امور اقتصادو دارایی با اشاره به اینکه بانک مرکزی با راه اندازی سامانه ساتنا گام مهمی برای تسهیل نقل و انتقال وجوه بین مشتریان بانکها به انجام رسانده است می گوید: ایجاد بستر لازم برای برقراری تعاملات الکترونیک بین بانکها و ساماندهی نظام پرداخت های بین بانکی از جمله مهمترین مسائلی است مورد توجه کارگروه بانکداری الکترونیک قرار دارد. رویکرد بانک مرکزی نیز تسریع حرکت بانک ها از شعبه مداری به مشتری مداری است.

      دکتر اصفهانی کارشناس ارشد صنعت بانکداری از کشور سوئیس نیز که در برگزاری این همایش با بانک تجارت همکاری دارد می گوید : این بسیار مهم است که متوجه باشیم بدون داشتن Core Banking نمی توانیم یک سامانه E-Banking موفق داشته باشیم. به عبارت دیگر بدون ایجاد یک بانک اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه ، خدمات بانکداری الکترونیک به صورت جزیره ای و غیر همسان ارائه خواهد شد. دکتر اصفهانی گفت: پیش بینی ما این است که در صورت مجهز شدن بانک های ایران به Core Banking در دوسال آینده علاوه بر کاهش چمشگیر هزینه های انتشار نگهداری و جابجایی پول نقد ، ترافیک برخی کلانشهرها نظیر تهران 20 تا 30 درصد کاهش یابد.

      وی عدم توفیق چشمگیر بانک های ایرانی در توسعه خدمات الکترونیک را محصول «نداشتن شکیبایی لازم برای اجرای برنامه های بلندمدت» ، «نتیجه گرا بودن» و «جزیره ای عمل کردن» توصیف کرد و افزود: در برخی موارد در خریداری و پیاده سازی نرم افزارها اشتباهات بزرگی انجام شده، به عنوان مثال یک بانک ایرانی که هشتاد درصد فعالیت هایش را Retail Banking )بانکداری خرد) تشکیل می دهد همان نرم افزاری را خریداری کرده که بانک های عمده اروپایی استفاده می کنند، حال آنکه عمده فعالیت آن بانکها ارائه خدمت به شرکت های بزرگ و بازرگانان بین المللی است... این بسیار مهم است که پیش از خریداری یک نرم افزار، قابلیت ها و شرایط پیاده سازی آن را به دقت مورد توجه قرار دهیم.

      اصفهانی می گوید: این بسیار مهم است که بانکداران ایرانی را متقاعد کنیم که صرف حضور مشتری در شعبه برای بانک هزینه آور است و توسعه خدمات الکترونیک مبتنی برCore Banking  یک سرمایه گذاری اساسی برای سودآوری بانک در بلندمدت است. علاوه بر آن تجهیز بانک به یک سیستم اطلاعات یکپارچه، امکان کنترل لحظه ای سود و زیان و روند جذب منابع و اعطای تسهیلات در هریک از واحدهای بانک را فراهم آورده و استخراج صورت های مالی در کوتاه ترین زمان را ممکن می سازد.

      حکیمیان مدیر امور روابط عمومی و دبیرخانه بانک تجارت نیز می گوید: در این همایش اساتید مدعو از کشور سوئیس به ارائه سخنرانی درخصوص آخرین نرم افزارها و سامانه های مربوط به ارائه خدمات فراگیر بانکداری الکترونیک پرداخته و آخرین نرم افزارهای طراحی شده در این حوزه را معرفی می نمایند. همچنین در روز دوم سمینار نیز شرکت کنندگان در قالب کارگروه های تخصصی شبکه و ارتباطات، خدمات کارت، آموزش، امنیت اطلاعات، مکانیزاسیون اتاق پایاپای و Core Banking با آخرین اطلاعات تخصصی مربوط به چگونگی توسعه و یکپارچه سازی خدمات بانکداری الکترونیک آشنا خواهند شد.

      به گفته حکیمیان معرفی مفاهیم بنیادین Core Banking، آشناسازی شرکت کنندگان در همایش با مراحل مختلف طراحی یا انتخاب نرم افزارهای بانکداری الکترونیک ، معرفی انواع سامانه های ارائه جامع الکترونیک بر اساس نوع فعالیت بانکها نیز اجرای پروژه های مجازی طراحی سیستم های Core Banking بصورت عملی از جمله سرفصل های این همایش دوروزه خواهند بود.

      چکیده مهمترین مباحث این سمینار دوروزه متعاقبا از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک تجارت به نشانی www.tejaratbank.ir در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.