بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۱/۱۷|
      تعداد بازدید: 1244
      رشد 27 درصدی تسهیلات اعطایی بانک تجارت در سال 86
      بانک تجارت در ادامه ایفای نقش موثر خود در سازندگی و توسعه کشور، طی دوسال گذشته با اعطای تسهیلات به بیش از 66 هزار بنگاه اقتصادی زودبازده نقش مهمی را در تحقق برنامه های دولت نهم ایفاء کرده است.
       

      براساس آمار مانده تسهیلات بانک تجارت به بخش های مختلف اقتصادی کشور تا پایان دیماه سال جاری به حدود یکصدو سی وسه هزار میلیارد ریال رسیده و 27% نسبت به پایان اسفندماه سال گذشته رشد داشته است. (در حالی که مجموع سپرده های اصلی بانک در همین مدت حدود 20% رشد داشته است) این رشد 27 درصدی نشان از انعطاف پذیری بانک تجارت در عمل به تعهدات خود در راستای تکالیف و برنامه های دولت می باشد چرا که معمولاً باید نسبت مشخصی از جذب منابع صرف اعطای تسهیلات گردد.

      در مقطع اشاره شده مبلغ 4822 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای رفع نیازهای ضروری هموطنان پرداخت شده و در راستای اهداف دولت برای تسهیل در امر ازدواج جوانان بیش از 846 میلیارد ریال از اعتبارات بانک در اختیارات صندوق مهر امام رضا (ع) قرار گرفته است. همچنین مانده تسهیلات تکلیفی و تبصره ای بانک طی این مدت بیش از 25 هزار میلیارد ریال بوده است.

      حمایت از بخش های مختلف اقتصاد کشور در راستای برنامه های دولت

      تا پایان دیماه مانده تقریبی تسهیلات اعطایی بانک در بخش صنعت و معدن 51 هزار میلیارد ریال، مسکن 16 هزار و پانصد میلیارد ریال، ساختمان دو هزار و ششصدمیلیارد ریال، کشاورزی 21 هزار میلیارد ریال، صادرات چهارهزار و یکصد میلیارد ریال و بازرگانی و خدمات سی و هشت هزار و دویست میلیارد ریال بوده است. شایان ذکر است که در پایان اسفندماه گذشته بانک تجارت تنها بانک تجاری کشور بود که برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 26% تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص داده و هدف برنامه چهارم توسعه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه را محقق ساخت.

      پرداخت تسهیلات به 66 هزار بنگاه زودبازده

      طی دوسال و نیم گذشته که دستور حمایت مالی از بنگاههای کوچک اقتصادی و زودبازده به نظام بانکی ابلاغ شد تاکنون 156 هزار پرونده با مبلغ تقریبی 92 هزار میلیارد ریال شعب به بانک تجارت در سطح کشور ارجاع شده و این در حالی است که سهمیه بانک حدود 53 هزار میلیارد ریال بوده است. بررسی این حجم از تقاضا مستلزم صرف وقت و حجم وسیعی از بررسی های فنی و بانکی توسط کارشناسان اعتباری و مسئولین ارکان اعتباری بانک در سطح شعب و مناطق تهران وشهرستانها بوده است. ازمیان طرحهای مذکور تاکنون کار بررسی بیش از 66 هزار پرونده به پایان رسیده ومبلغ تائید شده آن به 22 هزار میلیارد ریال بالغ گردیده که منجر به عقدقرارداد شده است بررسی آمارها نشان می دهد تسهیلات پرداختی در این بخش در حدود 19 هزار میلیارد ریال است که از این مبلغ تسهیلات ، چهارهزار و پانصد میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و مابقی برای ایجاد و یا توسعه بنگاههای کوچک زودبازده پرداخت شده است.

      حمایت از صنعت آرد و نان

      حضور بانک تجارت در این بخش پیرو عقد دو تفاهمنامه همکاری با شرکت مادر تخصصی، بازرگانی دولتی ایران بود. موضوع تفاهمنامه اول اعطای تسهیلات برای احداث سیلو و بهسازی نانوائی ها بوده است و براساس تفاهمنامه دوم نیز بانک تجارت احداث واحدهای تولید نان صنعتی را مورد حمایت مالی قرارداده است. تولید نان صنعتی به لحاظ داشتن ارتباط مستقیم با بهداشت عمومی و سلامت مردم و نیز کاهش چشمگیر ضایعات نان در کشور بسیار مورد توجه دولت قرار دارد. همچنین بدلیل دستیابی به خودکفائی در تولید گندم و لزوم نگهداری بهینه آن برای مصرف، احداث سیلوها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

      حفظ رتبه اول در صدور ضمانتنامه های ارزی در شبکه بانکی کشور

      بانک تجارت با پذیرش عاملیت در حساب ذخیره ارزی برای راه اندازی بسیاری از طرحهای بزرگ تولیدی و عمرانی در کشور نقش قابل توجهی ایفا نموده است از جمله طرحهایی که با عاملیت بانک تجارت از تسهیلات صندوق حساب ذخیره ارزی بهره مند شده اند می توان به تعدادی از طرحهای تولید سیمان مثل سیمان فیروزکوه، سیمان تهران، سیمان اردستان و سیمان جوین اشاره نمود. همچنین طرحهای پتروشیمی جم، فن آوران، زاگرس، خراسان و ... نیز این تسهیلات بهره مند بوده اند.

      بانک همچنین با گشایش انواع اعتبارات اسنادی (LC) برای مشتریان موجبات ورود ماشین آلات و قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای موسسات تولیدی و در نتیجه استمرار فعالیت آنها را فراهم آورده است. بانک تجارت با 71 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش اعتبار اسنادی یکی از موفق ترین بانکهای کشور در گشایش LC برای مشتریان می باشد.

      قبول عاملیت فاینانس های خارجی از دیگر اقدامات بانک در این بخش می باشد که باعث تامین مالی برای پروژه های بزرگ و استراتژیک مانند نیروگاهها و بزرگراهها شده است از دیگر موفقیتهای بانک تجارت کسب رتبه اول در صدور ضمانتنامه ها می باشد و مانده تعهدات بانک در این بخش در حدود 57 هزار میلیارد ریال است.

      علاوه بر طرحهای سیمان و پتروشیمی می توان به مجتمع کارخانجات فولاد نطنز، مجتمع نساجی و پوشاک سبلان پارچه، تکمیل خط ساخت تجهیزات صنایع گاز و نفت و پتروشیمی، تولید سنگهای گرانیتی، آزادراه اهواز ماهشهر، آزادراه تهران شمال، احداث مترو، سدکارون 3 مجتمع گروه صنعتی کاوه، چدن سپهر شمال و پروژه لبنی گلستان یزد و ... نیز که با مشارکت بانک به مرحله بهره برداری رسیده اند اشاره کرد . در این بین طرحهای بزرگی چون پتروشیمی اکسین دنا در استان خوزستان، شرکت سنگ افروز غرب در استان لرستان، تولید پروفیل PVC در استان کهگیلویه و بویراحمد، چدن سپهر شمال، پروژه لبنی گلستان یزد و فاز دوم مجتمع کارخانجات فولاد نطنز در کنار بیش از 300 طرح اقتصادی دیگر با بهره گیری از تسهیلات بانک تجارت در ایام دهه فجر افتتاح خواهند شد