بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۹/۱۲|
      تعداد بازدید: 1164
      اختصاص بیش از 26 درصد از تسهیلات بانک تجارت به بخش کشاورزی
      تجارت - رضا رزمجو
      بانک تجارت با اعطای هفده هزار و ششصد میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی تنها بانک تجاری کشور است که هدف تعیین شده از سوی دولت و بانک مرکزی را در حمایت از کشاورزان محقق ساخته است.

      در گزارشی که روابط عمومی بانک تجارت روز دوازدهم آذرماه در این زمینه منتشر ساخته آمده است: بخش کشاورزی با اختصاص بیش از 14 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی ، 24 درصد از نیروی کار و 20 درصد از صادرات غیرنفتی نقش اساسی خود را در اقتصاد کشور حفظ کرده، به گونه ای که بانک مرکزی در راستای سیاست های کلی نظام موکدا بانک ها را مکلف به اختصاص حداقل 25 درصد از مجموع تسهیلات خود به بخش کشاورزی نموده است. بانک تجارت نیز با ملاحظه این مهم و در راستای ایفای نقش موثر در خدمات رسانی به کشاورزان و روستائیان عزیز  طی سال 1385 با اختصاص بیش از شش هزار و دویست میلیارد ریال تسهیلات (معادل 26 درصد از تسهیلات اعطایی خود) به فعالان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط با آن تنها بانک تجاری کشور بوده که هدف برنامه چهارم توسعه کشور در حمایت از این بخش را محقق کرده است.

      در ادامه این گزارش آمده است : مانده تسهیلات بانک تجارت در بخش کشاورزی تا پایان سال 1385 به هفده هزار و ششصد میلیارد ریال رسید، به گونه ای که آقای پورمحمدی معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی مهرماه گذشته در جلسه تصویب صورت های مالی سال 85 بانک تجارت رویکرد ارزنده این بانک را "بی سابقه" و "الگویی برای سایر بانک های کشور" معرفی کرد. 

      آنگونه که روابط عمومی بانک تجارت در گزارش خود خاطرنشان ساخته یکی از دلایل مهم توفیق این بانک در اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی هدف گذاری اعتباری دقیق برای مدیریت های شعب در استان های مختلف کشور بوده، به گونه ای که بانک تجارت برخی استان های کشور را که از پتانسیل بیشتری در تولید محصولات کشاورزی برخوردارند با نگاه ویژه در برنامه ریزی ها لحاظ کرده است. نکته بسیار مهم در خصوص اقدامات حمایتی بانک تجارت از بخش کشاورزی این است که بیش از 96 درصد از تسهیلات اعطاء شده به فعالان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی وصنایع مرتبط اعطاء شده است . به نظر می رسد این رویکرد نقشی تعیین کننده در کاهش اثرات منفی فصلی بودن درآمد تولیدکنندگان ، تامین نقدینگی موردنیاز کشاورزان و افزایش سطح تولید و بهره وری در واحدهای مولد و زودبازده این بخش داشته باشد.

      در این گزارش با اشاره به برنامه بلندمدت مدیریت امور اعتباری این بانک برای حمایت از صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی آمده است: بانک تجارت طی سال های اخیر بخش عمده ای از تسهیلات خود را به مجتمع های صنعتی تولید کمپوت، کنسرو ، آبمیوه ، شالیکوبی ها، کارخانجات تولید چای و ... اختصاص داده است. یکی از مهمترین صنایع تبدیلی که اختصاص به موقع تسهیلات بانکی به آن نقشی کلیدی در خریداری به موقع محصولات از کشاورزان خواهد داشت صنعت آرد است. علاوه بر این بانک تجارت با اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان نان صنعتی ، تلاش بزرگی را برای حمایت از تولیدکنندگان گندم و آرد وتغییر الگوی مصرف نان در کشور آغاز کرده است. بر اساس تفاهم نامه امضاء شده میان بانک تجارت و شرکت بازرگانی دولتی ایران ، این بانک برای ایجاد واحدهای تولید نان صنعتی مبلغ چهار هزار و چهارصد و پنجاه میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی و شش هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود به این بخش اختصاص داده است. بانک تجارت همچنین با تجهیز و توسعه ماشین آلات کارخانه آرد تجارت و توسعه ظرفیت سیلوهای این کارخانه به بیست و پنج هزار تن گام مهمی در حل مشکل کهنه نگهداری گندم و تولید آرد در استان های شمالی کشور برداشته است.

      در خاتمه این گزارش آمده است: تاکید ویژه به ارکان اعتباری در مناطق برای ساده سازی فرآیندهای اعطای تسهیلات به کشاورزان و فعالان صنایع تبدیلی و نیز ارتقاء سطح همکاری ها با سازمان ها و اتحادیه های صنفی مرتبط با بخش کشاورزی از جمله مهمترین راهکارهای بانک تجارت برای عمل به وظیفه خود در تحقق خودکفائی ، ایجاد اشتغال مولد و توسعه پایدار در این حوزه می باشد.