بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۸/۲۹|
      تعداد بازدید: 2250
      دکتر راعی : مدیریت ریسک نیازمند یک نگرش ملی است
      تجارت - رضا رزمجو
      مدیریت ریسک به یک شاخص تعیین کننده در سطح بانکداری بین المللی تبدیل شده و بانک های ایرانی نیز باید هرچه سریعتر با مشتریان خود به یک درک مشترک درباره مفهوم ریسک و چگونگی مدیریت آن برسند.
       

      به گزارش خبرنگار تجارت دکتر راعی مدیرعامل بانک تجارت که روز سه شنبه در همایش مدیریت ریسک یکپارچه در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما  سخن می گفت با اشاره به ضرورت رسیدن به یک درک مشترک در سطح ملی درباره مفهوم مدیریت ریسک گفت: مفهوم مدیریت ریسک نباید صرفا در رابطه با امور سازمانی و بنگاه های اقتصادی مطرح شود بلکه باید تمام ابعاد زندگی مردم و برنامه ریزی های کلان کشور از جمله چشم انداز 20 ساله نظام را در بر گیرد.

      دکتر راعی با اشاره به اهمیت ارتقاء ابزارهای ارتباطی میان مدیران و سهامداران برای رسیدن به اجماع در خصوص انواع ریسک و مدیریت آنها گفت : ما در بانکها بیشتر از سازمانهای دیگر به ابزارهای بی طرفانه و در عین حال دقیق و قانع کننده برای مدیریت ریسک نیازمندیم. ریسک در بانک با ریسک سایر بنگاه ها متفاوت است زیرا منافع بانک به طور مستقیم با منافع سپرده گذاران گره خورده است.

      مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به تاریخچه شکل گیری مفهوم مدیریت ریسک در سطح بین المللی گفت : تصاحب ها و ادغام های بزرگ در بنگاه های اقتصادی جهان که از میانه دهه 1950 میلادی آغاز شد نگرانی های عمده ای میان سپرده گذاران و سهامداران بانک های بین المللی بوجود آورد، به گونه ای که در برخی کشورها نظیر ایالات متحده سازمان هایی مانند FDIC برای بیمه کردن سپرده های مشتریان شکل گرفتند تا بانکها از اطمینان بیشتری برای توسعه فعالیت های خود برخوردار شوند.

      رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانکها با اشاره به ارتباط مستقیم میان مدیریت ریسک و مسائلی چون خصوصی سازی و مقررات زدایی گفت: حساسیت موضوع افزایش ریسک ها به گونه ای بوده که مقررات زدایی در صنعت بانکداری از سرعتی همپا با سایر صنایع و خدمات برخوردار نبوده است.

      مدیرعامل بانک تجارت  با اشاره به اینکه نبود درک مشترک از مفهوم ریسک در کلیه سطوح، فقدان تعامل جدی با بازارهای بین المللی و فعالیت براساس بانکداری سنتی از مهمترین مشکلات موجود در بکارگیری مدیریت ریسک در نظام بانکداری کشور است خاطرنشان ساخت: شاید برخی بگویند که به بحث گذاشتن شکل گیری سامانه های مدیریت ریسک در ایران زود است ، اما به عقیده من برای پرداختن جدی و عملی به این موضوع تا همین امروز نیز تاخیر داشته ایم.

      دکتر راعی با اشاره به مدیریت ریسک فعال در نظام بانکی متذکر شد: در مدیریت ریسک فعال میان سهامداران و بانک  یک پل ارتباطی ایجاد می‌شود تا یک درک مشترک درخصوص انواع ریسک ، اندازه گیری اثرات و چگونگی مدیریت آن بوجود آید.

      رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانکها در خاتمه با اشاره به اینکه هم اینک میان بانکها ، جامعه اقتصادی و دانشگاهیان کشور دیدگاه مشترکی درباره مدیریت ریسک وجود ندارد ابراز امیدواری کرد تا همایش ریسک یکپارچه در تحقق هدف اصلی خود که معرفی کامل و شفاف مفاهیم مدیریت ریسک است موفق بوده و بستر لازم را برای شکل گیری سامانه های مدرن کنترل ریسک در بانک های کشور فراهم آورد.

      گفتنی است پیش از سخنان دکتر راعی ، قضاوی قائم مقام بانک مرکزی و رسول اف مدیرعامل بانک اقتصاد نوین نیز به بیان نظرات خود در خصوص مسائل مرتبط با مدیریت ریسک در نظام بانکی کشور پرداختند.