بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸|
      تعداد بازدید: 549
      محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس:
      بانک تجارت رویکرد جدیدی به موضوع تولید دارد
      پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ ایران است. فاز دوم این پالایشگاه نیز در قالب طرح جمع‌آوری گازهای همراه با نفت با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و صد میلیون دلار راه‌اندازی می‌شود. با توجه به اهمیتی که پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس دارد و از آن‌جایی که بانک تجارت در راه‌اندازی این ابرپروژه سهمی دارد با محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت‌وگویی انجام دادیم.
      • لطفا در ابتدا پروژه شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس را معرفی کنید.

        این ابرپروژه، سال ۱۳۸۲ مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرد. طی اتفاق‌هایی از محدودیت‌های بین‌المللی تا واگذاری از شرکت ملی گاز به شرکت انرژی‌سپهر و تداوم نداشتن تزریق نقدینگی، این پروژه پیشرفت چشمگیری نداشت تا اینکه در سال ۹۳، اجرای آن به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد. پروژه در خرداد سال ۹۵ حدود ۱۹ درصد پیشرفت داشت، اما از اسفند ۹۵ با گشایش اعتبارات اسنادی از طریق صندوق توسعه ملی و سندیکایی بانک‌های پارسیان، صنعت‌ومعدن، ملت و تجارت به عاملیت بانک سپه و تزریق نقدینگی و تداوم تأمین مالی به‌عنوان موتور محرک قوی شتاب بالایی گرفت، به‌طوری‌ که پیشرفت پروژه در طول سه سال بسیار چشمگیر بود و به ۹۸ درصد در اسفندماه ۹۸ رسید و پس از ۱۷ سال تکمیل شد.


      • این مجموعه از لحاظ تولید چه جایگاهی دارد؟

        مگاپروژه بیدبلند خلیج فارس، ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت را دارد، به‌طوری که سالانه ۱۳.۵ میلیون تن گاز ترش از ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲.۲۵ میلیون تن گاز شیرین از ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ دریافت خواهد کرد و در صورتی که این مجتمع با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

        بیدبلند خلیج‌فارس از لحاظ میزان ظرفیت تولید، بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش در تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی خاورمیانه یا غرب‌ آسیاست که سالانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن میعانات گازی، ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی تولید خواهد کرد. این پروژه، افزون‌ بر مجتمع پالایشگاهی شامل بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله و تأسیسات ذخیره‌سازی در ماهشهر است؛ ۱.۴ میلیون اینچ لوله، نصب ۷ هزار تن تجهیزات دوار، نصب ۳۰ هزار تن تجهیزات ثابت، نصب ۱۰ هزار تن مخازن ذخیره، ۳۵۰۰ کیلومتر کابل‌کشی، ۲۰ هزار تن سازه فلزی و یک هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در این پروژه اجرا شده است.


      • لطفا از تعامل و همکاری بانک تجارت و شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بگویید.

        بانک تجارت در حوزه‌های انرژی، نفت و گاز از جمله بانک‌های مفید و تاثیرگذار بوده است. در دوره جدید مدیریت این تعاملات برای نیل به اهداف متقابل بیشتر شده است.

        معتقدم بانک تجارت زمینه دسترسی به منابع بانکی را برای اهلی صنعت و تولید تسهیل کرده است.


      • بانک تجارت چه نقشی در احداث و راه‌اندازی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس داشت؟

        ابرپروژه بیدبلند در شرایط تحریمی طی 36 ماه پس از گشایش اعتبارات اسنادی به بهره‌برداری رسید که یکی از عوامل مهم در کسب چنین موفقیتی همراهی سیستم بانکی کشور از جمله بانک تجارت با ما بود. در واقع موتور حرکت یک پروژه منابع بانکی قابل دسترس است و در این مسیر بانک‌ها به نوعی تبدیل به شرکای تجاری می‌شوند که لازم می‌دانم از تجربه‌ای اینچنین با بانک تجارت به نیکی یاد کنم.


      • بانک تجارت چه سهمی در کنسرسیوم بانک‌های حاضر در احداث شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارسداشت؟

        از 2.2 میلیارد دلاری که صندوق توسعه ملی با تشکیل کنسرسیوم بانک‍‌ها برای تامین منابع ارزی این پروژه در نظر گرفت، 350 میلیون دلار آن توسط بانک تجارت تامین شد.


      • آیا همکاری جدیدی با بانک تجارت دارید؟

        بله. ما در پروژه جدید جمع‌آوری گازهای مشعل از تسهیلات یک هزار و 200 میلیاردی بانک تجارت استفاده کرده‌ایم که این اتفاق و همراهی، بیانگر نوع نگاه جدید مدیریت بانک تجارت به مقوله تولید و انرژی است که امیدوارم شاهد تقویت بیش از پیش چنین رویکردی باشیم.


      • بانک تجارت در یک جمله.

        بانک همراه و مطمئن.

      لینک ویدئوی مصاحبه