بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۰۴|
      تعداد بازدید: 680
      سیدرضا قاسمی شهری، مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان:
      ما و بانک تجارت خانواده‌ای هستیم که منافع مشترک داریم
      مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در مقایسه با دیگر مجتمع‌های کشور از قدمت کمتری برخوردار است اما در عین حال نقش مهمی در تولید مواد اولیه صنایع پایین‌دستی کشور داشته است. در گفت‌وگویی که با سیدرضا قاسمی شهری، مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان داشتیم او از جایگاه این مجتمع و نقش بانک تجارت در موفقیت آن مطالب جالب‌توجهی مطرح کرد.


      • لطفا در ابتدا اشاره‌ای به تاریخچه فعالیت پتروشیمی تندگویان داشته باشید.

      مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در اردیبهشت سال ۷۷ در منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام‌خمینی‌(ره) به‌منظور تولید محصولات PET و PTA احداث شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به بازار مصرف این محصولات در داخل و خارج از کشور و همچنین در راستای انجام بخشی از تعهدات خود در برنامه پنج ساله دوم اقدام به ایجاد این مجتمع با هدف خوداتکایی و قطع وابستگی در زمینه‌های مهندسی، ساختمان و نصب و صنایع پایین‌دستی و تجهیزات ساخت داخل کرد.


      • این مجتمع چه تفاوتی با دیگر پتروشیمی‌های کشور دارد؟

      پتروشیمی شهید تندگویان تنها تولیدکننده پلی‌اتیلن ترفتالات در منطقه است تا پاسخ‌گوی نیاز تعداد زیادی از صنایع پایین دستی باشد.


      • چه صنایعی از مواد اولیه شما استفاده می‌کنند؟

      پلی‌اتیلن ترفتالات از مهم‌ترین پلی‌استرهای قابل استفاده در تولید الیاف و پنبه مصنوعی برای صنایع نساجی، تولید انواع بطری‌های نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی و همچنین صنایع تولید فیلم‌های پلاستیکی است. در مجموع مجتمع تندگویان تولید‌کننده مواد اولیه نخ‌های پلی‌استر و ظروف مخصوص آب و مواد خوراکی است که به همه این محصولات در اصطلاح PET گفته می‌شود که مخفف پلی‌اتیلن ترفتالات است.


      • ظاهرا در روند تولید به موفقیت‌هایی دست یافته‌اید؟

      همین‌طور است. از دو سال قبل به این طرف و با تغییراتی که صورت گرفت و از مدیریت سنتی دور شدیم ظرفیت‌های خالی تولید را پر کردیم به صورتی که از 67 درصد ظرفیت اسمی به 84 درصد رسیده‌ایم تا پاسخگوی کامل بازارهای داخل باشیم. البته امیدواریم با تغییر شرایط صادرات هم داشته باشیم.


      • برای رسیدن به این جایگاه با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟

      مهم‌ترین چالشی که سال گذشته با آن مواجه شدیم و موضوع کرونا در دامن زدن به آن موثر شد، انبار شدن 125 هزار تن از محصولات ما بود. شرایط خیلی پیچیده‌ای بود؛ چرا که محصولاتمان به دلیل شرایط مشتری نداشت و صنایع پایین دستی آسیب دیده بودند.

      خوشبختانه بانک تجارت ورود کرد و با هدف حمایت از تولید، به این صنایع تسهیلات ارزان قیمت داد تا آن‌ها توانایی خرید مواد اولیه داشته باشند. نتیجه نهایی اتفاق ارزشمندی بود. به فروش رفتن محصولات ما و سرپا ماندن صنایع پایین‌دستی. معتقدم اتفاقی که افتاد می‌تواند به عنوان یک تجربه موفق تبدیل به یک الگو شود.


      • از نوع تعامل مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان و بانک تجارت بگویید.

      من سال 1368 که به استخدام پتروشیمی درآمدم اولین حسابی که باز کردم در بانک تجارت بود. درک صحت و نوع عملکرد بانک تجارت باعث شد تا با هیچ بانک دیگری کار نکنم. بانک تجارت در همه این سال‌ها برای ما تبدیل به یک خانواده شد. خانواده‌ای که منافع مشترک دارند.


      • چرا بانک تجارت جایگاهی با این اهمیت پیدا کرد؟

      اخیرا دچار کرونا شدم و بستری در بیمارستان. مدیرعامل بانک تجارت پیام فرستادند و جویای احوال شدند. دیگر دوستان در بانک تجارت استان نیز همه روزه تماس می‌گرفتند. من از یک بانک واقعا چه می‌خواهم. بانک تجارت اصلا برای ما غریبه نیست.

      لینک ویدئوی مصاحبه