بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷|
      تعداد بازدید: 614
      نشست خبری مجازی مدیران بانک تجارت با خبرنگاران برگزار شد
      جزئیات عملکرد مالی بانک تجارت زیر ذره‌بین خبرنگاران
      نشست خبری سمیع و ابراهیمی معاونین مدیرعامل بانک تجارت در امور سازمان و سرمایه‌گذاری و صفرزاده مدیر امور مالی بانک تجارت با شرکت خبرنگاران رسانه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

      به گزارش روابط عمومی بانک تجارت در این نشست خبری، هیبت‌اله سمیع معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور سازمان و رئیس کمیته املاک این بانک در پاسخ به سوالی درباره تاثیر آزادسازی املاک مازاد بانک و افزایش امکان پرداخت تسهیلات گفت: عمده دارایی‌های تملیکی بانک تجارت ناشی از اعطای تسهیلاتی است که تبدیل به مطالبات معوق شده و هر اندازه این مطالبات وصول شود و یا در فروش املاک مازاد بانک موفق باشیم می‌توانیم منابع حاصل شده را در بخش پرداخت تسهیلات استفاده کنیم.

      عملکرد درخشان بانک تجارت در فروش املاک مازاد و تملیکی

      عضو هیات عامل بانک تجارت در رابطه با الزام قانونی واگذاری املاک مازاد بانک گفت: املاک مازاد بعضا مربوط به شعب بسته شده بانک است که مشکل چندانی در واگذاری این بخش نداریم. بخش بزرگی از این املاک تملیکی هستند البته بانک قبل از هرگونه تملیک بویژه در خصوص املاک صنعتی، تلاش می کند از طریق امهال، تقسیط و یا اعطای تسهیلات جدید نسبت به فعالسازی واحد ذیربط اقدام نماید و تملیک بعنوان آخرین اقدام برای وصول مطالبات به ناچار انجام می شود.

      وی یادآور شد: بانک تجارت در سال‌های گذشته عملکرد خوبی در زمینه واگذاری املاک داشته است و امسال ۶۱مورد آگهی مزایده داشتیم و ۲۷۱ملک را به فروش رساندیم که شش هزار و 220 میلیارد ریال وجوه حاصل از این فروش بوده است. از این میزان ۷۰ مورد از املاک شعب تعطیل شده بودند و ۳۹ ملک صنعتی، ۱۵۸ ملک تملیکی غیرصنعتی و چهار مورد سرقفلی بوده است. در مجموع امروز ۸۵۰ ملک مازاد داریم که برخی مسائل حقوقی برای آن‌ها وجود دارد اما با این وجود مزایده‌ها را برگزار کرده و فروش هم اتفاق می‌افتد و ما همزمان به دنبال رفع موانع قانونی نیز هستیم.

      سمیع رقم حاصل از این عملیات را نسبت به کل منابع بانک زیر چهار یا پنج درصد عنوان کرد و افزود: بانک تمام تلاش خود را دارد که این دارایی های مازاد را نیز به وجوه نقد تبدیل کند و دوباره به چرخه منابع بانک بازگرداند.

      معاون مدیرعامل بانک تجارت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قانونی برای املاک مازاد بانک‌ها وجود دارد و در غیر این‌صورت مشمول جریمه می‌شوند؟ گفت: طبق قوانین از چند سال پیش برای بانک‌ها جرایمی تعیین شده بود که حتما باید اقدام به فروش املاک خود بکنند. خوشبختانه بانک تجارت اقدامات فروش را کامل انجام داده و در تعداد مزایده انجام شده ما در سال‌های گذشته و سال جاری عملکرد خوبی داشتیم و خوشبختانه تاکنون خسارتی از این بخش به بانک وارد نشده است.

      وی درباره این سوال که منابع حاصل از فروش املاک بانک در زمینه چه تسهیلاتی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: وجوه نقد حاصل از فروش املاک مازاد وارد چرخه منابع بانک شده و در کنار سایر نقدینگی مصرف می‌شود. عمده منابع بانک در بخش اعطای تسهیلات استفاده می‌شود و توزیع بخشی تسهیلات بانک نیز طبق تکالیف ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و عمدتاً در بخشهای تولیدی می باشد.


      عزم بلند بانک تجارت برای تامین منافع سهامداران

      عباس ابراهیمی معاون مدیر عامل این بانک در امور سرمایه گذاری در این نشست خبری مولد سازی دارایی های راکد بانک و راه اندازی مجدد آنها را اقدامی موثر برای ایجاد اشتغال، رونق تولید و افزایش درآمد های بانک عنوان کرد.

      وی یکی از اقدامات مهم و اثر گذار بانک تجارت در راستای تامین منافع سهامداران و سپرده گذاران را تلاش برای بازگشت 37 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران «ونیکی» به پورتفوی این بانک و به مبلغ 84 هزار و هشتاد و پنج میلیارد ریال عنوان کرد و افزود : مالکیت این میزان سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران از سوم آبان 99 به بانک تجارت منتقل شده و منافع قابل توجهی را برای بانک به دنبال داشته است.

      ابراهیمی به دیگر اقدامات بانک تجارت در حوزه سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: مشارکت و همسویی با دولت برای حمایت و صیانت از بازار سرمایه، مشارکت در طرح های نا تمام مختلف خارج از شمول مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید همچون مولد نیروگاهی تجارت فارس،توسعه مولد نیروگاهی جهرم، تولید کنسانتره مس در صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل، سیمان تجارت مهریز و پتروشیمی آرمان سپاهان، اعطای تسهیلات به پروژه های وزارت راه و شهر سازی برای احداث آزاد راه تهران _ ساوه، ساوه_ همدان، قزوین _ رشت، کمک به تسهیل و مولدسازی شرکت های آرتا تجارت زرین و پردیس گلستان برای احداث کارخانه آرد شیراز و ساخت پروژه ساختمانی پردیس یوسف آباد با هدف ایجاد ارزش افزوده از جمله اقدامات بانک تجارت در این حوزه بوده که از این طریق برای 8700 نفر ایجاد اشتغال شده است.

      معاون مدیر عامل بانک تجارت به ورود موفق این بانک به حوزه استارتاپ ها و فین تک نیز اشاره داشت و یادآور شد: مشارکت بانک برای توسعه فعالیت شرکت های ققنوس، فرابوم، ساتراپ، لامینگو، جاده و ... از جمله اقدامات بانک تجارت است که می توان به آن اشاره کرد.

      عضو هیات عامل بانک تجارت تاکید کرد: پیگیری های لازم برای پذیرش شرکت های سامان ایرانیان، تامین سرمایه کاردان و مولد نیروگاهی تجارت فارس در بازار سرمایه و استفاده از پتانسیل این بازار با تشکیل کارگروه تخصصی در دست اقدام و پیگیری است..


      رشد ۱۴۱ درصدی سپرده‌های ریالی بانک تجارت

      محمود صفرزاده، مدیر امور مالی بانک تجارت نیز در تشریح عملکرد بانک تجارت گفت: مجموعه سپرده‌های ریالی بانک از اسفند ۹۶ با ۱۴۱درصد رشد به ۲۵۱۸هزارمیلیاردریال رسیده است. سپرده‌های جاری ریالی هم از اسفند ۹۶ که ۹۸هزارمیلیاردتومان بوده است و با ۵۴۵درصد رشد به ۶۳۲هزارمیلیارد ریال رسیده است.

      صفرزاده درباره سهم سپرده‌های غیرهزینه‌ای که بخش مهمی را در بانک به خود اختصاص می‌دهد گفت: از اسفند سال 1396 از ۱۷.۶ به ۳۵.۵ درصد در آذر ۹۹ رسیده است که اتفاق خیلی خوبی برای بانک تجارت به شمار می‌رود.

      مدیرامور مالی درباره نرخ جذب سپرده‌ها که یکی از دلایل اصلی زیان‌دهی بانک به شمار می‌رفت گفت: در بخش نرخ جذب سپرده‌ها که اکنون به حاشیه امنی در بانک تجارت تبدیل شده است در سال 1396 از ۱۶.۹ درصد به ۹.۵ درصد در آذرماه سال جاری کاهش یافته است.

      وی افزود: سهم کل سپرده‌های ریالی بانک تجارت نیز در بین ۵ بانک بزرگ تجاری از ۱۳.۷درصد در اسفند ۹۶به ۱۷.۷درصد در آذر ۹۹رسید. سهم سپرده‌های کم‌هزینه ریالی بانک تجارت، بین پنج بانک‌ بزرگ تجاری با ۱۰.۵درصد به ۱۹.۶درصد در آذر ۹۹رسیده است.

      صفرزاده درپاسخ به سوالی درمورد آخرین وضعیت مطالبات بانک تجارت اظهار داشت: سهم مطالبات بانک تجارت از دولت بین پنج بانک بزرگ تجاری ۳۰.۸ است و نسبت کیفیت ذخایر که نسبت به پوشش ریسک را نشان می‌دهد به ۱۰.۶ درصد در آذر۹۹ رسیده است که نشان می‌دهد بانک تجارت در بین بانک‌های بورسی بهترین نسبت کیفیت ذخایر را دارد.

      وی همچنین ادامه داد: خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک تجارت که آذر ماه ۹۶ در زیان بود در آذر ۹۷ به سود تبدیل شد و آذر ۹۹ به ۵۲هزار و ۹۱ هزارمیلیاردتومان رسیده است. روند نقدینگی بانک نیز نشان می‌دهد بانک تجارت در اسفند ۹۶ حدود ۵۲هزارمیلیاردریال بدهکار بود و در آذر ۹۹ به ۲۸۰هزارمیلیارد سود رسیده و امروز به ۳۱۰هزارمیلیاردریال رسیده است که این منابع در بازار بین بانکی خرج شده است.