بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۳|
      تعداد بازدید: 1490
      مرتضی ترک تبریزی عضو هیات مدیره بانک تجارت:
      پروژه بانکداری دیجیتال تحولی شگرف در بانک تجارت را رقم می‌زند
      بانکداری دیجیتال بهعنوان یکی از موضوعات روز صنعت بانکداری کشور به شمار می رود. پروژهای که آینده این صنعت را ترسیم خواهد کرد. مرتضی ترک تبریزی عضو هیات مدیره بانک تجارت در گفتگویی به تشریح جنبههای تخصصی اجرای بانکداری دیجیتال و تاثیرات آن در آینده پرداخته است.

       

      ابتدا یک تعریف علمی از بانکداری دیجیتال با توجه به رویکرد بانکداری در ایران ارائه دهید.

      در یک تعریف مختصر، بانکداری دیجیتال را باید بانکداری دادهمحور بدانیم، به این معنا که شما تصمیمات، سرویسها و خدماتی که قرار است ارائه شود را بر اساس دادهها و اطلاعاتی که از مشتریان در بانک وجود دارد تهیه و ارائه خواهید کرد. دیگر قرار نیست که پشت میز بنشینیم و یک سرویس یکتا را به همه مشتریان بانک ارائه کنیم.

      برای رسیدن به این هدف مسیری طولانی در پیش داریم. بسیار طولانیتر از مسیر بانکداری سنتی تا بانکداری الکترونیک. باید ماژولهایی ساخته شود تا به مدینه فاضله سرویسهای بانکداری دیجیتال دست پیدا کنیم. نیاز به ساخت و ساز بیشتری در زمینههای مختلف داریم که بیشترین آن در زمینه نیروی انسانی است. نیرویی که سالها به یک روش بانکداری کار کرده و حالا باید به این فرآیند تحول دیجیتال (Digital Transformation) برسد.

      بعضاً در بین عامه بانکداری دیجیتال را نوعی بانکداری الکترونیک پیشرفتهتر میدانند این تلقی با معنای واقعی بانکداری دیجیتال چه فرقی دارد؟

      از دهه هفتاد بانکهای ایران کم کم شعب شان را مکانیزه کرده و سرویسها داخل شعبه متمرکز شد. در فاز بعدی شعب به مرکز وصل شدند و دیتا در یکجا جمع شده و از طریق یکسری کانالها به ارائه سرویس پرداختند؛ از جمله خودپردازها، همراه بانک، تلفنبانک و اینترنت بانک. خدماتی یکتا و بدون تغییر زیاد در فرآیندها که با استفاده از متمرکز کردن دادهها و سایتهای دیتاسنتر بانک از طریق درگاههای مختلف ارائه شدند.

      اما در بانکداری دیجیتال دیگر قرار نیست بانک همه آن سرویسها را ارائه کند، بلکه قرار است سرویسهای مالی را با استفاده از دادههایی که در 20 سال گذشته ایجاد شده، از طریق شرکتهای فناوری مالی به مشتریان ارائه دهد. قرار نیست که دیگر ما به عنوان بانک تجارت سرویس سمت مشتری را ارائه دهیم، بلکه این فینتکها هستند که میتوانند سرویسها را در بسترهای متنوع خود از جمله کارت به کارت و یا پرداخت تسهیلات خرد ارائه کنند. بنابراین باید ضمن استقرار کامل امنیت، فرآیندهای مان را به سرعت و تا لبه ارائه سرویس فینتک اصلاح کنیم؛ در این میان باید هرچه سریع‌تر بلوغ لازم را در بین همکاران بانک ایجاد کرده تا از این طریق با طبقهبندی دادهها، امکان شناسایی دقیق مشتریان فراهم شود.

      در این میان تعامل بانک با شرکتهای بیرونی در بانکداری دیجیتال بسیار زیاد و حیاتی خواهد بود و تصمیم براساس داده و تغییر فرآیندهای ارائه سرویس خیلی مهم است. شما قبلا اگر میخواستید یک خدمت پیشرفته به مشتری بدهید میگفتید که «درخواست پرداخت اقساط و یا دریافت تسهیلات را از طریق همراه بانک ارائه کنید».  ولی در بانکداری دیجیتال مشتری در موبایلش یک نوتیفیکیشن میگیرد که « شما نیاز به تسهیلات خرد دارید. این عدد برای شما در نظر گرفته شده و اگر آمادگی دارید اعلام کنید تا به حساب تان واریز شود». بنابراین دیگر نیازی نیست به شعبه مراجعه شود، چرا که مراحل ریسک اعتباری، احراز هویت و نحوه پرداخت اقساط از قبل انجام شده است.

      بانک تجارت باتوجه به حوزه مشتریان خود که شامل مشتریان شرکتی بزرگ در کنار مشتریان خرد است، زیست بوم خاص خود را دارد. با این نگاه، پروژه بانکداری دیجیتال بانک تجارت با چه سیاستی در حال راهبری است؟

      بانک دیجیتال در هر حوزهای راهحلهای خود را دارد. به عنوان نمونه در حوزه بانکداری شرکتی روشی که همین الان در بانک تجارت دنبال میشود دارای استانداردهای خوبی است که در واقع نوعی تامین نیاز مالی تامینکنندگان محصولات است. از طریق دیتایی که از مشتریان داریم میتوان یک زنجیره تامین ایجاد کرده و بهجای اعطای تسهیلات به خریدار، سازنده کالا را تامین مالی کنیم. قرار است به مرور این فرآیند را به اکوسیستم اقتصادی بانک تجارت متصل کنیم تا بتوان کالا را با مدت زمان کمتر با تامین مالی توسط بانک تولید کرده و در بازار به‌فروش رساند. در این میان نیاز به شناسایی ارزش زمانی حیات مشتریان و میزان سود و زیان آن وجود دارد. در زمینه بانکداری خرد هم با توجه به تراکنش پرتعدادی که هزینههای بالایی هم دارد بانکداری دیجیتال میتواند بیشتر خودش را نشان دهد. همچنین در زمینه تسهیلات خرد و احراز هویت سپردهگیری، سرویسهای متنوع سمت مشتری اعم از انتقال حساب و پرداختهای اینترنتی وجود دارد که میتواند در بانکداری دیجیتال توسط فینتکها انجام  شود.

      درباره پروژه بانکداری دیجیتال در بانک تجارت ساختار بسیار خوبی تدوین شده و همین الان هم به شدت و با علاقه‌مندی بالا و با پشتیبانی مدیرعامل محترم و اعضای هیات مدیره پروژه در حال انجام است. در بخش IT و کسب و کار واقعا کارهای خوبی انجام شده است. مثلا پروژه کیف پول و تسهیلات خرد از طریق شرکت سیمرغ تجارت با هدایت معاونت آی تی در حال انجام است. ماژول ارتباط با فینتکها نیز در حال طراحی است و سرمایهگذاری در این زمینه در حال پیشرفت است. نقشه راه این پروژه با زمان‌بندی دقیق ترسیم شده و خوشبختانه کارهای خوبی شکل گرفته و امیدواریم تا اواسط سال جاری به نقطه مطلوب برسیم. اکنون آنچه که در دستور کار است آموزش است و آموزش است و آموزش. بیشترین انرژی ما باید در این حوزه متمرکز شود و همکاران ما کاملا با این مباحث آشنا شوند.

      آینده صنعت بانکداری کشور را با آغاز عصر بانکداری دیجیتال چگونه میبینید؟

      در دوره بانکداری دیجیتال، همچنان صنعت بانکداری داریم اما بانکهای مان دیگر به این شکل وجود نخواهند داشت. یعنی بانک باید با حفظ سامانه بانکداری جامع خود سرویسها را واگذار کند و به صورت دیتامحور، نقش مشاورهای خواهد داشت. شعب بانک‌ها تغییر خواهند کرد و دیگر به سبک فعلی نخواهند بود. شاید مشتری حتی برای احراز هویت، دریافت و پرداخت نیز به شعبه مراجعه نکند، اما شعب ما میتوانند در عوض نقش مشاور مشتریان را بازی کنند، کیف پول او را ارزیابی کرده و مشاوره مالی دهد و به ویژه در بحث سهامداری، همکاران ما بهعنوان یک کارشناس مالی با مشتریان همکاری خواهند داشت.

      در بعضی بخشها حتی بزرگتر خواهیم شد اما دیگر قرار نیست اسکناس رد و بدل کنیم و حساب باز کنیم بلکه به یک سوپرمارکت مالی تغییر وضعیت خواهیم داد و به مشتری آموزش میدهیم که کجا میتواند درآمدزایی بیشتر داشته باشد.

       

      همزمان با طرح بانکداری دیجیتال، پروژه Corebanking نیز در حال پیگیری و انجام است. موفقیت بانک در این پروژه چه تاثیری در روند انجام بانکداری دیجیتال خواهد گذاشت؟

      خوشبختانه با حمایت مدیرعامل محترم بانک و تلاش و سعی معاونت فناوری اطلاعات به همراه تیم متخصص خود امیدواریم در سال 1399 پروژه سامانه بانکداری متمرکز به نتیجه رسیده و این امر در کاستن حجم عملیات اجرایی ما در بخش فناوری اطلاعات کمک خواهد کرد. در نتیجه از ظرفیت همکاران میتوانیم در سایر فازهای پروژه از جمله جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها و محصولسازی در کنار بخش کسب و کار بانک استفاده کنیم. بانک تجارت با ساختارهای بسیار خوب خود و نفوذ بسیار بالا در شرکتها میتواند از این توان بالقوه برای یک جهش بزرگ در حوزه بانکداری خرد نیز بهرهمند شود. ارتباط بانک تجارت با شرکتهای مهم این فرصت را فراهم میآورد که با کارکنان و مشتریان این شرکتها همکاری کرده و سرویسهای ویژهای در زمینه بانکداری خرد ارائه دهد. در مجموع سال 1399 را سال شکوفایی بخش IT و کربانکینگ میدانم.

       

      نهادهای حاکمیتی از جمله وزارت اقتصاد در این برهه، ایجاد تحول در نظام بانکی را به طور جدی در دست پیگیری دارند. در این فضا اجرای پروژههای Corebanking و بانکداری دیجیتال، آینده بانک تجارت را چگونه رقم خواهد زد؟

      در این سالها شاهد مشکلات بسیاری به دلیل اعمال تحریمها بودهایم، مشکلاتی که اگر بر هر کشور دیگری وارد می‌آمد شاید نمیتوانست تحمل کند. با این وجود شبکهی دیتای بسیار خوبی به همراه ارتباطات پرسرعت فیزیکی و وایرلس در کشور به وجود آمد و سرویسدهندگان دولتی و خصوصی بستر بسیار خوبی را فراهم آوردهاند. اکنون موبایل بهعنوان یک بستر خوب در دست همه مشتریان وجود دارد و این امر به نکته بسیار با اهمیتی تبدیل شده است. با وجود تحریمها خوشبختانه کربانکینگهای داخلی را از ابتدا ساختیم و یا سامانههایCorebanking خارجی را به خوبی توسعه داده و بومی سازی کردیم و روی آن سرویس ساختیم. سرویسهایی که شاید در هیچ جای دنیا همتا ندارد و اکنون هر بانک امکان پشتیبانی روزانه میلیونها تراکنش را دارد.