بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۲۰|
      تعداد بازدید: 1888
      بانک تجارت میزبان نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی
      دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد : تسهیل کارآفرینی و تغییر شرایط حاکم بر محیط کسب و کار از جمله ارکان اصلی شکل گیری اقتصاد مقاومتی در کشور است .

      به گزارش روابط عمومی بانک تجارت در نشست تخصصی بررسی عملکرد این بانک در حوزه اقتصاد مقاومتی که روز پنجشنبه با حضورجمعی از محققان و پژوهشگرانو  دانشجویان رشته کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد  ، دکتر محسن رضایی با اشاره به تاثیر پدیده هایی نظیر تحریم های خارجی بر محیط حاکم بر فعالیت کسب و کارها در داخل کشور گفت : طی هفته های اخیر علاوه بر اثر ناشی از تحریم ها ، شاهد کاهش چشمگیر قیمت نفت نیز بوده ایم که بالطبع تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی درآمدهای ارزی کشور خواهد داشت ، به گونه ای که حتی در صورت لغو تحریم ها نیز این درآمدها بسیار کمتر از پیش بینی ها خواهد بود .
      دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : اگر بخواهیم از این شرایط جدید به سلامت عبور کنیم ، چاره ای جز عمل به تدبیر مقام معظم رهبری در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی نداریم و باید هرچه سریعتر با تغییر ریل حرکت قطار اقتصاد کشور ، این قطار را بر ریل اقتصاد مقاومتی به حرکت درآوریم تا آسیبهای وارده ناشی از تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی به حداقل برسد.
      دکتر رضایی با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی گفت : اقتصاد مقاومتی ، به معنی ایجاد مضیقه در زندگی مردم نیست ، بلکه برنامه ای برای جهش بلند اقتصاد کشور و تبدیل تهدیدها به فرصتها در شرایط محدودیت و فشار است . شرایط امروز نیز این فرصت را در اختیار ما گذاشته تا با اجرای این سیاستها ، یکبار برای همیشه بنای اقتصاد کشور را به شکلی اساسی بازسازی کنیم . باید بستر را آماده کنیم تا با استفاده از همه امکانات و منابع و استعدادها و ظرفیتهای ارزشمند کشور در حوزه نیروی انسانی و با تکیه بر همت بلند ملت بزرگ ایران بتوانیم همچون دوران دفاع مقدس بر دشمن غلبه کنیم . قطعا بیگانگان نیز اگر ببینند که نتیجه افزایش تحریم ها و فشارها ، شکست اراده و ابتکار عمل ملت ایران نیست و ما توانسته ایم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم ، آنگاه در محاسبات و نحوه تعامل خود با جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر خواهند کرد .
      دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کارآفرینی ، قلب تپنده اقتصاد مقاومتی است گفت : کارآفرینی مستلزم نوآوری و فرصت شناسی با توجه به تغییر شرایط اقتصادی کشور است و تحقق اقتصاد مقاومتی بدون تسهیل کارآفرینی و تغییر محیط حاکم بر فعالیت کسب و کارها ناممکن است ، که در این میان قطعا نظام بانکی کشور باید به طور اساسی اصلاح شود تا امکان دسترسی بنگاه های متوسط و کوچک به منابع مالی لازم برای کارآفرینی ایجاد شود ، کما اینکه آمارها نیز نشان می دهد بخش اعظم نیروی کار کشور نیز در همین بخش از اقتصاد کشور مشغول کار هستند . وی دراین خصوص پیشنهاد کرد : می توان همچون دیگر کشورها با ایجاد نهادهای مشاوره مالی ، هم امکان دسترسی بنگاه های کوچک و متوسط را به منابع مختلف تامین مالی تسهیل کرد و هم شرایط بهتری برای ظرفیت سنجی این بنگاهها برای بانکها فراهم کرد .
      دکتر رضایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حذف مقررات و قوانین دست و پا گیر از اقتصاد کشور گفت : باید با ساخت و شکل دهی مدلهای موفق در بخش های مختلف اقتصاد کشور و الگوسازی ، نقشه راه مناسبی برای حرکت همه بنگاههای اقتصادی و مالی کشور به سمت اقتصاد مقاومتی ترسیم کنیم . البته در این میان بانک تجارت نیز با توجه به پیشینه و نوع فعالیتهایش می تواند یکی از مدلهای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی باشد .
      سیامک دولتی معاون مدیرعامل بانک تجارت و دبیر این نشست در سخنانش به برخی چالشهای پیش روی بانک تجارت و دیگر بانکها در شرایط جدید اقتصاد کشور اشاره کرد و یادآورشد : قطعا حرکت هماهنگ همه بخشهای اقتصاد به سمت اقتصاد مقاومتی می تواند برطرف کننده بسیاری از مشکلات موجود باشد ، کمااینکه در بانک تجارت نیز اقدامات مهمی در این راستا  دردستور کار قرار گرفته که از آن جمله می توان به اجرای برنامه های متناظر با ارتقاء سلامت نظام مالی و بهبود کیفیت ترازنامه بانک متناسب با استانداردها اشاره کرد .
      دکتر پاریزی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه بانکها ، بیمه ها و نظارت بر اجرای قانون سیاستهای کلی اصل 44 دیگر سخنران نشست تخصصی بررسی عملکرد بانک تجارت در حوزه اقتصاد مقاومتی بود . وی با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران ، بخش مالی اقتصاد از اهمیت ویژه ای نسبت به بخش واقعی اقتصاد برخوردار است گفت : با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ، ضروری است که هرچه سریعتر اقدام به بازسازی نظام مالی اقتصاد کشور کنیم .
      معاون وزیر اقتصاد با اشاره به پیچیدگیهای بخش مالی اقتصاد کشور گفت : تا زمانی که نتوان نظام تامین مالی و سایر اجزای بخش مالی اقتصاد کشور را اصلاح کرد امکان پیشرفت بخش واقعی اقتصاد نیز وجود نخواهد داشت . وی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح و تحول اساسی نظام بانکی گفت : اصلاح نظام بانکی امروز یک مطالبه ملی است و در بالاترین ارکان تصمیم گیری نظام نیز مورد توجه خاص قرار دارد .
      پاریزی افزود : تقویت ساختار و ارکان نظارتی در نظام بانکی ، تغییر ساختارهای عملیاتی و عملکردها ، تغییر بنیادی و نهادی-ساختاری شبکه بانکی و پیاده سازی نظام بانکداری یکپارچه الکترونیکی (Core Banking)  چهار محور اصلی برنامه دولت برای اصلاح شبکه بانکی است .
      معاون وزیر اقتصاد یادآور شد : هدف از برگزاری این جلسات کمک به نمونه سازی برای ترسیم و تنظیم نقشه راه کلی بخشهای مختلف اقتصاد کشور برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است .
      در ابتدای این جلسه فهیم هاشمی رئیس هیات مدیره بانک تجارت با اشاره به اینکه بانک تجارت نیز همچون سایر دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی کشور می کوشد تا عملکرد مطلوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی داشته باشد گفت : اجرای قانون سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بانکها نیز همچون سایر بخشهای اقتصاد کشور نیازمند بسترسازی و ابزارهایی است که امیدواریم با تدبیر و مساعدت نهادهای عالی قانونگذاری و اجرایی کشور فراهم شود . وی افزود : همانطور که مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور تاکید دارند باید از فرصت بوجود امده برای کاهش هرچه بیشتر وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی استفاده کنیم.
      در این نشست همچنین دولتی ، سمیع ، حسنانی و دولت آبادی معاونین مدیرعامل بانک تجارت در یک پانل تخصصی به تشریح  عملکرد این بانک در حوزه هایی همچون امور شعب ، برنامه ریزی و نظارت و برنامه ها ، بانکداری بین الملل و خدمات ارزی و اعتبارات پرداختند و اقدامات این بانک جهت همراستا نمودن فعالیتها و راهبردها با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را بیان کردند .
      برگزاری جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان رشته کارآفرینی دانشگاه تهران با دبیر مجمع تشخیص مصلحت  نظام ، معاون وزیر اقتصاد و فهیم هاشمی و اکبری اعضای هیات مدیره بانک تجارت پایان بخش این همایش بود .