بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۳/۰۵|
      تعداد بازدید: 1344
      اقتصاد کشور نیازمند سامانه جامع رتبه بندی اعتباری

      تکمیل اطلاعات سامانه رتبه بندی اعتباری ایران می تواند علاوه بر کاهش ریسک بانکها و مشکل مطالبات معوق ، سایر نهادهای اقتصادی کشور را نیز در ارائه خدمات به متقاضیان یاری کند.

      دکتر فلاح رئیس هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران و مدیرعامل بانک تجارت روز پنجشنبه با اشاره به روند شکل گیری سامانه جامع رتبه بندی اعتباری مشتریان بانکها گفت : یکی از مهمترین محورهای طرح تحول نظام بانکی بهبود روندهای ارائه تسهیلات و حل مشکل تورم مطالبات معوق در نظام بانکی است‌. شکل دهی به یک مجموعه منضبط و کارآمد که فارغ از بروکراسی و مکانیزم‌های سنتی بتواند تجمیع اطلاعات و گزارش دهی را با سرعت و دقت به انجام رساند راه حل این مشکل تشخیص داده شد‌ و به تاسیس شرکت رتبه بندی اعتباری مشتریان بانکها که در قالب یک سامانه متمرکز فعالیت نموده و دارای ماهیت حقوقی متمایز از نظام بانکی کشور باشد‌ انجامید. بانک تجارت نخستین بانکی بود که به این سامانه پیوست و به تدریج سایر بانکهای دولتی و خصوصی نیز استفاده از آن را آغاز کردند.

      وی افزود : هم اکنون 20 هزار شعبه معادل 95 درصد کل شعب نظام بانکی بصورت آنلاین به سامانه گزارشگری رتبه بندی اعتباری مشتریان بانکها متصل هستند و دسترسی به سوابق اعتباری تمامی ‌مشتریان بانکها امکان پذیر است. سطح دسترسی به اطلاعات سیستم برای تمام شعب بانکها یکسان بوده و تحت نظارت مدیریت سیستم در هر بانک قرار دارد‌. با همکاری بانکها‌، سوابق کلیه تسهیلات پرداختی به مشتریان از ابتدای سال 88 در سیستم ثبت شده است‌. طی قریب به سه سال گذشته برای 15 میلیون مشتری حقیقی و حقوقی بانکها فایل اعتباری در سیستم ایجاد شده و قریب به 24 میلیون رکورد از تسهیلات پرداختی بانکها ثبت شده است‌.

      دکتر فلاح با اشاره به روند همکاری شبکه بانکی با سامانه جامع رتبه بندی اعتباری مشتریان بانکها گفت : هم اینک غیر از چند بانک خصوصی که مراحل اتصال به سامانه را طی می کنند ، بقیه بانکهای کشور اطلاعات مربوط به پرونده های اعتباری خود را به شرکت ارسال می کنند.

      رئیس هیات مدیره شرکت رتبه بندی اعتباری ایران یادآور شد : یکی از مهم ترین آثار ایجاد سیستم این است که بانکها می‌توانند با تکیه بر اطلاعات درست در جذب مشتریان نیز بهتر عمل کنند‌. یعنی در جذب مشتریان اعتباری عملکرد بانکها مطمئن تر شده و مشتری نیز اعتماد بیشتری به ما خواهد داشت هنگامی که می‌بیند مبنای همه قضاوت‌ها و تصمیمات‌، اطلاعات درستی است که بدون اعمال سلیقه و بصورت نظام مند از سیستم استخراج می‌شود‌. اگر اطلاعات بیمه ای‌، مالیاتی و گمرکی را نیز به این سامانه اضافه کنیم ، سایر نهادهای مسئول اقتصاد کشور همچون اتاق بازرگانی‌، صندوق حمایت از صادرکنندگان‌، بیمه‌ها و‌... نیز می توانند در هنگام تصمیم گیری برای ارائه خدمات به متقاضیان از اطلاعات تجمیع شده در سیستم استفاده کنند‌.

      مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه تحقق اهدافی چون کاهش ریسک اعتباری و بهبود روندهای ارائه تسهیلات در بانکها نیازمند برقراری سیستمهای کارآمد حسابرسی و کنترل داخلی نیز می باشد یادآور شد : اعضای خانواده بزرگ شبکه بانکی در سراسر کشور به این نتیجه رسیده اند که اگر یک سامانه اعتبارسنجی کامل شامل اطلاعات مربوط به ضمانتنامه و اعتبارت اسنادی و دیگر اطلاعات مرتبط با سوابق بانکی مشتریان در کشور داشته باشیم و همه بانکها خود را مقید به استفاده از اطلاعات آن بدانند امکان بروز اشتباهات و سهل انگاری‌هایی که به تخلفات بزرگ می‌انجامد از بین می‌رود‌. با توجه به تاکیدات مدیران ارشد اقتصاد کشور بر اجرای طرح تحول نظام بانکی و اهداف تعیین شده برای حوزه بانکداری کشور در برنامه پنجم و سند چشم انداز‌، نیازمند آغاز تغییراتی مهم در مسیر افزایش عدالت در توزیع منابع بانکی در کشور و کاهش ریسک اعتباری بانکها هستیم.

      گفتنی است هفته گذشته با انتخاب اعضای مجمع شرکت رتبه بندی اعتباری ایران،  دکتر فلاح به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت انتخاب شد.